Photo by NeONBRAND on Unsplash

Chiunque frequenti social network come Facebook da qualche anno può confermare di aver assistito ad un peggioramento medio nei contenuti e nella qualità della comunicazione.

Nel corso del tempo gli obiettivi dei social più noti si sono evoluti per inseguire le opportunità commerciali e ad oggi, non coincidono più col fornire delle piattaforme per lo circolazione di idee di qualità, ma con la realizzazione di uno spazio virtuale di intrattenimento in grado di massimizzare il tempo di navigazione degli utenti.

Il tempo di permanenza media di un utente su un social network, costituisce infatti uno dei suoi principali indici di…


Photo by Emily Morter on Unsplash

Mentre testavo un nuovo strumento per la scoperta e l’analisi di trend sul web, AnswerThePublic, mi sono ritrovato davanti a degli interessanti report ed infografiche sulle domande più frequenti riguardo blockchain e cryptocurrency, poste ai motori di ricerca in lingua inglese, a livello globale.

Conoscere la risposta a queste domande di base consentirebbe a coloro che si avvicinano al mondo della blockchain di avere gli strumenti per potersi orientare all’interno di una galassia di ecosistemi in rapida evoluzione.

Risposte brevi per domande complesse

Così ho pensato di raggruppare queste domande frequenti in aree tematiche a cui dare una risposta concisa (spesso semplificando al massimo), rivolgendomi…


Over the last few years I have had the opportunity to read and evaluate many books and manuals on blockchain, here is a list of the most interesting, arranged by topic. In each section the books are listed in order of relevance.

See also all my articles by topic.

Introduction to Bitcoin

The Internet of Money (Recommended)

Andreas M. Antonopoulos

A collection of talks explaining the social and economic motivations of Bitcoin and the history of its development, held by Andreas M. Antonopoulos, the most famous popularizer of the Bitcoin paradigm. Go to the book

The Internet of Money Vol. 2

Andreas M…


Nel corso degli ultimi anni ho avuto la possibilità di leggere e valutare molti libri e manuali su blockchain, ecco una lista dei più interessanti, divisi per argomento.

Trovi qui tutti i miei articoli.

Introduzione al Bitcoin

The Internet of Money (Consigliato)

Andreas M. Antonopoulos

Una raccolta di talk che spiegano le motivazioni sociali ed economiche di Bitcoin e la storia del suo sviluppo, tenuti da Andreas M. Antonopoulos, il più famoso divulgatore del paradigma Bitcoin. Vai al libro

The Internet of Money Vol. 2

Andreas M. Antonopoulos

Il secondo volume di una raccolta di talk che spiegano le motivazioni sociali ed economiche…


Credits: Unsplash

All my articles by topic.

In this article I will help you understand the basic strategies of gamification and how gamification and blockchain combined together can revolutionize the mechanisms of user acquisition and conversion, even for non-profit activities.

Let’s explore the basics of gamification and how to make it the ultimate tool for user engagement with blockchain

The gamification is the application of game design elements in non gaming contexts. Gamification commonly uses these elements to improve the aspects of involvement (and therefore the achievement of objectives) of users and results to be a proven tool capable of increasing the efficiency of an interactive process.

Gamification is based on the physiological mechanisms of pleasure and fulfillment and is intrinsic…


Credits: https://unsplash.com/photos/ipmwlGIXzcw

Vedi tutti i miei articoli.

In questo articolo ti aiuto a comprendere le strategie di base della gamification e a capire come gamification e blockchain combinate insieme rivoluzionano i meccanismi di acquisizione e conversione degli utenti, anche per attività nonprofit.

Esploriamo i concetti base della gamification e come renderla lo strumento definitivo di user engagement con la blockchain

La gamification è l’applicazione di elementi di game design in contesti non gaming. La gamification utilizza comunemente tali elementi per migliorare gli aspetti di coinvolgimento (e quindi di raggiungimento di obiettivi) degli utenti e si dimostra come un comprovato strumento in grado di aumentare l’efficienza di un processo interattivo.

La gamification è basata sui meccanismi fisiologici del piacere e dell’appagamento…


All my articles by topic.

In this article I want to provide methods to help you independently evaluate blockchain projects, which can be also applied by non-technical readers. Specifically I will discuss of projects related to public blockchains, that are freely accessible and participable (permissionless).

Below I will describe a generic evaluation framework for such blockchain projects, being them:

I will also introduce considerations based on the maturity of the project, being it in…


Photo by Two Paddles Axe and Leatherwork on Unsplash

All my articles by topic.

Why certify data

Today digital information travels all over the world at the speed of light, all systems that involve citizens’ private, social and working life are interconnected and all information is easily searchable, replicable and shareable.

However, this technological marvel creates new challenges in verifying the reliability, authenticity and source of information and in the protection of intellectual property, in fact it is extremely simple to appropriate the creations of others, modify them only in part and make them your own, just as it is extremely easy to alter or forge information to pursue corporate, social or…

Michele Mostarda

Blockchain advisor and entrepreneur, software engineer experienced in cryptocurrencies, startups, crowdfunding, big data and machine learning.

Get the Medium app

A button that says 'Download on the App Store', and if clicked it will lead you to the iOS App store
A button that says 'Get it on, Google Play', and if clicked it will lead you to the Google Play store